0 opmerkingen

tot vaststelling van de lijst van gemeenschappelijke Europese belangen (artikel III, afdeling 2)

Door Mauro Casarotto

Home ' Forums ' 05. Artikel III - Bevoegdheden van de wetgevende macht ' tot vaststelling van de lijst van gemeenschappelijke Europese belangen (artikel III, afdeling 2)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Mauro CasarottoMauro Casarotto
    Deelnemer

Beste leden van de Burgerconventie,

Een van de sleutelelementen van artikel III is de specificatie van de lijst van gemeenschappelijke Europese belangen, zoals vermeld in voortgangsverslag nr. 13 ( https://www.faef.eu/it/citizens-convention-progress-report-13/ ).
    We vragen uw aandacht voor dit belangrijke element van de federale grondwet, waarvoor we graag uw overwegingen en voorstellen ontvangen.

Dit onderwerp kan worden gebruikt om de kwestie te bespreken.

Mauro Casarotto
    Secretaris-generaal FAEF

OK, hier is een snelle lijst van wat ik zie als onderwerpen om mogelijk onder de federale paraplu te plaatsen. Vergeef me als het niet expliciet genoeg is.

Strijdkrachten / defensie
    Communicatiediensten, post en elektronisch
    Consumentenbescherming en gezondheidsvoorschriften
    Economie, met inbegrip van valuta, geldhoeveelheid en fiscale en mededingingsregelgeving
    Werkgelegenheid en pensioenen
    Bescherming van het milieu
    Federale belastingen en inkomsten
    Buitenlandse betrekkingen met betrekking tot federale aangelegenheden
    Permanente vestiging van vreemdelingen/immigranten
    Onderzoek, hoger onderwijs en technologie
    Veiligheid van grondgebied en bevolking
    Vervoer met betrekking tot interstatelijke verkeersnetwerken

Mag ik voorstellen dat deze thread resulteert in een opsomming van bevoegdheden waar we later ja of nee tegen kunnen zeggen?

Bijvoorbeeld, 'openbare gezondheid en veiligheid' kan zowel een federale als een staatsbevoegdheid zijn. Ik kan er argumenten voor en tegen bedenken.

Ik hoop dat anderen aanvullingen op en verwijderingen van de lijst zullen voorstellen.

Dank u. Een van de belangrijke punten is inderdaad precies dat van de bevoegdheden. Alle hedendaagse federale systemen zijn geëvolueerd naar een soort coöperatief federalisme, dat niet alleen voorziet in federale en deelstaatbevoegdheden, maar ook in gedeelde bevoegdheden. Het model is het Duitse, waarbij het principe van loyale samenwerking cruciaal is in de coördinatie tussen de verschillende bestuursniveaus. Coöperatief federalisme lost een probleem op dat te maken heeft met het feit dat starre lijsten van bevoegdheden vaak al na enkele jaren verouderd zijn. We kunnen hier ook over praten onder verwijzing naar andere grondwetsartikelen, maar naar mijn mening moeten we onszelf deze vraag stellen. Dank u voor uw aandacht. Giuseppe

Herbert Tombeur
    Deelnemer

Reg.: Artikel III, Afdeling 2. Gezien het voortbestaan van de lidstaten en de zogenaamde Europese Unie moeten de bevoegdheden van de Europese Federatie (EF) hun specifieke toegevoegde waarde hebben. Dus bevoegdheden op (sub-)continentaal niveau. Bijgevolg stel ik de volgende beleidsdomeinen voor, waarbinnen de EF haar regels zou reguleren, implementeren en handhaven in de hele Federatie:

1. Economie
    a/ industriële productnormen,
    b/ technologie en telecommunicatienormen, inclusief de bestrijding van cybercriminaliteit,
    c/ kernenergie,
    d/ goederenvervoer en de bijbehorende infrastructuur,
    e/ bankactiviteiten en faillissement.
    2. Milieubescherming en
    a/ luchtkwaliteit
    b/ zeewater.
    3. Gezondheid
    a/ beroepsziekten en arbeidsongevallen,
    b/ nieuwe virusepidemieën.
    4. Onderzoek en ontwikkeling
    a/ studies en projecten in het bedrijfsleven en op middelbare scholen over industriële productie, milieu en gezondheid (zie hierboven),
    b/ dergelijke studie en projectimplementatie, totdat de marktproductie start.
    5. Justitie
    a/ een bureau voor federaal onderzoek en bewaring,
    b/ een inlichtingendienst voor federale aangelegenheden.
    6. Buitenlandse Zaken
    a/ immigratie uit het buitenland, in samenwerking met de lidstaten,
    b/ goedkeuring van internationale overeenkomsten volgens het volkenrecht (verdragen),
    c/ een Europese defensiemacht.
    7. Financiën en uitgaven in evenwicht - geen tekorten
    a/ het munten van de federale munteenheid, de waarde ervan en de bescherming tegen vervalsing,
    b/ het heffen en innen van belastingen en accijnzen op bedrijven, gelijkelijk en in overeenstemming met de bepalingen van deze Sectie, par. 1, 2 & 3.
    c/ geld lenen aan banken, instellingen of bedrijven volgens dezelfde voorwaarden.

Met dit eenvoudige bericht hopen we het overleg en onze beraadslaging op FAEF-niveau de komende weken weer op te starten.

Fabrice Luijten
    Deelnemer

Ik zou aan de door Herbert voorgestelde lijst een uitbreiding van zijn punt 1. d/ willen toevoegen: het vervoer van goederen en de bijbehorende infrastructuur.

Ik zou willen suggereren dat zowel vanuit een economisch perspectief als vanuit het praktische perspectief van een burger binnen de EF de infrastructuur (wegen, snelwegen, luchtvaartmaatschappijen, schepen, toekomstige transportmodi) niet alleen relevant is voor goederen maar ook voor mensen. Natuurlijk kunnen we dit een nationale aangelegenheid laten, maar een korte blik op onze Europese spoorweginfrastructuur leert ons de tekortkomingen van een dergelijke aanpak. Een praktisch voorbeeld is de per land verschillende breedte van het spoor, wat een ernstige belemmering vormt voor het reizen per trein door Europa. Ook gezien het feit dat het domein van milieubescherming wordt beschouwd als een federale bevoegdheid en dat verschillende vervoerswijzen het milieu ernstig kunnen aantasten of ontzien. Ik denk dat een federaal mandaat met betrekking tot dit onderwerp relevant is als we kijken naar een aantal beleidsdomeinen: treinen versus korteafstandsvliegtuigen, de noodzakelijke infrastructuur om de overgang naar elektrische auto's mogelijk te maken, het vrije verkeer van goederen en personen binnen de federatie, enz.

De toevoeging zou dus zoiets zijn als:

1. d/ het vervoer van goederen en personen en de bijbehorende infrastructuur

Ik ben het ermee eens dat het zinvol is, maar zou je onderscheid maken tussen lokaal vervoer en nationaal vervoer in termen van competentie?

Ik zou een zin willen toevoegen met de volgende strekking: "vaststelling van het basisniveau van de prestaties op het gebied van burgerlijke en sociale rechten die op het gehele Europese grondgebied moeten worden gewaarborgd". Dit zou asymmetrie in de bescherming van rechten voorkomen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Het forum "05. Artikel III - Bevoegdheden van de wetgevende macht' is gesloten voor nieuwe onderwerpen en reacties.
{"email": "E-mailadres ongeldig", "url": "Website adres ongeldig", "required": "Verplicht veld ontbreekt"}
nl_NLNederlands