Vergeleken met de preambule van de VS en ook met het oudere ontwerp uit de European Federalist Papers, begint het huidige ontwerp van preambule wat langdradig en te gedetailleerd aan te voelen, en opent het wellicht al enkele gevoelige onderwerpen die beter later in de federale wetten en de politiek kunnen worden behandeld.
Als burger die het ontwerp voor het eerst ziet en gevraagd wordt het te ratificeren, zou ik misschien blij zijn met een minimalistische versie die vertelt waar het allemaal om gaat en niet meer. Een minimalistische versie kan het voordeel hebben dat ze even aantrekkelijk (of weerzinwekkend) is voor zowel de liberaal- als de conservatief ingestelde burger.
Als oefening, kwam ik met dit voorbeeld:
Wij, de burgers van de verschillende Europese staten, erkennen en
erkennen bepaalde gemeenschappelijke belangen die ons tot één volk maken. Om
deze belangen veilig te stellen, oefenen wij onze soevereiniteit uit om een nieuw niveau van
vrije regering voor onszelf, rusten haar uit met voldoende bevoegdheden en delegeren aan
het de bevoegdheden die wij in deze Grondwet opsommen.
Ik zeg niet dat dit het huidige ontwerp van de preambule moet vervangen - zoveel moeite heb ik er zeker niet in gestoken. Ik wilde alleen maar presenteren wat ik beschouw als een minimalistische, maar toch redelijk volledige versie waarin onnodig idealistisch taalgebruik wordt vermeden.
Ik ben benieuwd naar uw gedachten en opmerkingen hierover.