Ik stel voor dat artikel II, lid 2, ofwel wordt geschrapt (bij voorkeur) ofwel wordt vervangen door het volgende:
"Het Europees Congres en zijn twee Kamers hebben hun zetel te Brussel, tenzij de Kamers overeenkomen op het grondgebied van de federale Europese Unie een andere zetel te kiezen".
en in punt 5.3 zijn de woorden "buiten Brussel" geschrapt.
De motivatie heeft twee redenen.
1. Wij kunnen niet weten of België als eerste partij tot de federatie zal toetreden, en het is niet te rechtvaardigen dat een wetgevende vergadering fysiek buiten de federatie wordt geplaatst waarvoor zij wetten uitvaardigt.
2. Het Congres moet zijn eigen plaats kunnen bepalen. Er zijn maar weinig grondwetten waarin de plaats wordt bepaald zonder dat de assemblee de mogelijkheid wordt geboden zich binnen het land te verplaatsen, zelfs als er een hoofdstad wordt genoemd. De Zweedse grondwet noemt bijvoorbeeld Stockholm, maar biedt het parlement de mogelijkheid te besluiten zich elders te vestigen. De federale regering van de VS zetelt in Washington, DC, op grond van de Residence Act van 1790, niet op grond van de grondwet.
Ik weet dat de huidige EU-opzet zijn specifieke problemen heeft met Straatsburg, Brussel en het "rondreizende circus", maar ik vind dat de federale grondwet niet gebonden moet zijn aan de gebreken van een intergouvernementeel verleden, althans niet in woord en vorm.