0 opmerkingen

Reageer op: Dynamische dimensionering van het Huis der Burgers

Door Herbert Tombeur


#2368
AvatarHerbert Tombeur
Deelnemer

Ten eerste ben ik tegen elk amendement op Afdeling 1, 1. dat het aantal leden van deze Kamer zou bepalen op basis van het totale bevolkingsaantal van de EF of op basis van soortgelijke criteria. Ik benadruk dat beide Kamers een zodanig aantal leden moeten hebben dat zij optimaal kunnen functioneren. Daarom stel ik een aantal van niet meer dan ca. 300 leden voor elke Kamer voor. De mensheid is een biologische soort met een beperkte capaciteit om de hersenen te laden. De mens kan bijvoorbeeld niet effectief debatteren met meer dan tien personen tegelijk, waarschijnlijk minder (zie deze oude bestseller: Malcolm Gladwell, The Tipping Point - How little Things can make a big Difference, 2000).

Ten tweede sluit ik me aan bij Mauro: een virtuele partij is slechts een andere vorm van politieke partijorganisatie, die de democratie, dat wil zeggen de individuele meningsvorming, het debat en het stemmen, evenzeer zou ondermijnen.

{"email": "E-mailadres ongeldig", "url": "Website adres ongeldig", "required": "Verplicht veld ontbreekt"}
nl_NLNederlands