0 opmerkingen

Reageer op: Dynamische dimensionering van het Huis der Burgers

Door Manuel Galinanes


#2346
AvatarManuel Galinanes
Deelnemer

Naar aanleiding van mijn suggestie over de vorming van bevolkingskringen en de opmerkingen van Leo Klinkers wil ik de volgende punten ter overweging van de 55+ naar voren brengen:
(i) Ik ben ervan overtuigd dat de bevolkingskieskringen een beter model zijn voor directe democratie (de burgers kiezen hun eigen kandidaat die in de Europese federale regering wordt vertegenwoordigd) dan de dynamiek van de partijen, ook al werken die transnationaal, waarvan de eigen belangen meestal boven die van de burgers staan. In een kiesdistrictmodel kunnen de partijen nog steeds hun kandidaten voordragen, maar deze zullen rechtstreeks reageren op de mensen die hen hebben gekozen. Dit systeem werkt zeer goed in landen als het Verenigd Koninkrijk, waar de verkozen parlementsleden rechtstreeks en regelmatig contact onderhouden met de kiezers van hun kiesdistricten en hun eisen en behoeften in aanmerking nemen. Als de Grondwet van de Europese Federale Unie de macht echt aan het volk wil geven in plaats van aan de partijen, moet het vertegenwoordigingssysteem worden veranderd. Het opstellen van een nieuwe Grondwet waarbij het volk wordt achtergelaten, met beperkte macht om zijn lot te beïnvloeden, zou een grote mislukking zijn voor de toekomstige Federatie. Naar mijn mening zou het motto van de Europese Federale Unie moeten zijn: "Geef de macht terug aan de burgers". Ik moet verduidelijken dat het kiesdistrictsysteem van de bevolking geen steun biedt aan "de natiestaatstructuur van de EU..." en de "...opeenhoping van nationale en nationalistische belangen", zoals Leo lijkt te impliceren.
(ii) Ik begrijp de reden die wordt gegeven voor een vast aantal senatoren voor elk land, ongeacht zijn bevolking. Ik denk echter dat het ondemocratisch zal zijn dat, indien het Huis van Staten wetgevende macht heeft, de burgers van landen met een kleine bevolking hetzelfde gewicht krijgen als landen met een grotere bevolking. Nogmaals, als de ontluikende Europese Federale Unie "de natiestaatstructuur van de EU..." wil verlaten en de macht aan de burgers wil geven, is de beste manier de invoering van een kiesdistrictenstelsel. Met een dergelijk systeem zouden de burgers de overtuiging hebben direct en effectief deel te nemen aan de zaken van Europa.

Naar mijn mening verandert de huidige voorgestelde bestuursstructuur in artikel II van de Europese federale grondwet het huidige EU-kader niet fundamenteel. II van de Europese federale grondwet het huidige EU-kader niet fundamenteel veranderen.

Als de 55+ uiteindelijk voor een bevolkingskring kiezen, zal er natuurlijk een organisatieschema moeten worden opgesteld om de rollen en mechanismen op elk niveau vast te leggen.

{"email": "E-mailadres ongeldig", "url": "Website adres ongeldig", "required": "Verplicht veld ontbreekt"}
nl_NLNederlands