0 opmerkingen

Reageer op: Voorgestelde wijzigingen van inleidend artikel 1

Door Jakub Jermar


Home ' Forums ' 03. Artikel I - De Federatie en de Bill of Rights ' Voorgestelde wijzigingen van inleidend artikel 1 ' Reageer op: Voorgestelde wijzigingen van inleidend artikel 1

#2252
AvatarJakub Jermar
Deelnemer

Wat de voorgestelde clausule 5 en het gedeelte over de redding betreft, deze zou op papier in overeenstemming kunnen lijken met deze federale grondwet, terwijl zij in werkelijkheid wel eens het tegenovergestelde zou kunnen zijn. De voormalige communistische regimes stonden bekend om hun bereidheid om hun eigen geschreven regels/wetten te overtreden als dat de zaak rechtvaardigde. Daarom stel ik voor om geen blanco cheques uit te schrijven en de beslissing om al dan niet toe te treden tot de toekomstige wereldfederatie gewoon uit te stellen tot een later tijdstip, wanneer er meer duidelijkheid zal zijn.

Vanuit de logica van onze eigen benadering van de oprichting van de Europese federatie is een dergelijke bepaling niet eens nodig, omdat het besluit om al dan niet toe te treden tot de toekomstige wereldfederatie niet door de Europese federatie (als staat) zal worden genomen, maar door haar burgers*. Misschien is er zelfs een risico om zoiets in onze grondwet op te nemen, omdat het idee wordt versterkt dat staten (of hun grondwetten) op de een of andere manier zeggenschap moeten hebben over de vraag of hun burgers al dan niet een federatie kunnen vormen.

Meer in het algemeen denk ik nog steeds dat we ernaar moeten streven onze grondwet zo klein mogelijk te maken. Hoe meer toeters en bellen die niet absoluut noodzakelijk zijn voor ons doel, hoe meer problemen bij de ratificatie.

*) Ik realiseer me dat de grondwet de wil van de burgers weergeeft

{"email": "E-mailadres ongeldig", "url": "Website adres ongeldig", "required": "Verplicht veld ontbreekt"}
nl_NLNederlands